Brexit

18 september 2017 - Le Cheylard, Frankrijk

Na een typisch Frans ontbijt (stokbrood, jam, sap, croissant en koffie) zijn we vertrokken. Nog even de Franse Meteo gezien: een regengebied zou ten zuiden van ons langstrekken. Het zou er om spannen of we er net wel of net niet in terecht zouden komen. Adri vertrok met de auto naar het eindpunt, Le Cheylard. Hij appte dat hij onderweg regen had gehad en dat hij in de auto nog even bleef wachten. In de regen vertrekken is niet leuk. Uiteindelijk heeft hij niet lang in de regen hoeven fietsen en ik heb het de hele dag droog gehad.

De eerste 40 km waren voor mij een makkie. Lekker peddelen langs de Rhône over het fietspad de Via Rhona. Heerlijk rustig, mooie uitzichten en af en toe een zonnetje. Bij het vertrek zag ik dat er een omleiding was maar ik trok me er niets van aan. Dacht er met de fiets wel langs te kunnen. Maar nee hoor. Het betrof een brug die echt voor alle verkeer was afgesloten. Ik heb toch een brug terug moeten nemen om aan de overkant te komen.

Vandaag nog een stukje door de Drôme gefietst (bewaar ik goede herinneringen aan) voordat ik de Rhône vaarwel kon zeggen en de Ardèche in fietste. Eindelijk de bergen in. Het waren geen steile beklimmingen vandaag dus dat is fijn om er op deze manier in te komen. De benen zijn goed.
Halverwege Adri tegengekomen (ik kon eindelijk weer eens in een zonnetje op hem wachten) en naar Lamastre gefietst. Daar hebben we wat gedronken. Lamastre is de plaatst waar Dick vlak bij woonde, hoog in de bergen. Dick was een fietsvriend uit Adri's vrienden-fietsclub ' Le huit double'. Hij had daar een oud huis verbouwd waar hij een groot deel van het jaar verbleef. In 2006 is hij helaas overleden. Vlak voor zijn overlijden zijn alle fietsvrienden nog bij hem geweest op de jaarlijkse fietsweek. Dick heeft toen nog meegefietst. In het kerkje van Nonières hebben we een kaarsje voor hem opgestoken.

Na dit bezoek aan de kerk zijn we 10 km afgedaald naar Le Cheylard. Daar aangekomen hebben we wat boodschappen voor een maaltijdsalade ingeslagen om vervolgens naar een B&B (met keuken) te rijden. We kwamen boven op een berg, via een grindweg, op een fantastische plek terecht, heel diep in de Ardèche. Aardige eigenaren met kippen, poezen en een hond. Ze hebben heel bijzondere kippen rond lopen. Ook een van een Engels ras. Die noemen ze Brexit. Ze vertelde er nog bij dat deze kip altijd haar eieren legt op een aparte eigen plek, ver weg van de andere kippen.

Het is hier compleet stil. Heerlijk. De eigenaresse vertelde dat zij in Parijs en Marseille hadden gewoond maar dat ze daar niet meer goed tegen konden. Zij heeft in Marseille van nabij een 'afrekening in het criminele circuit' meegemaakt. Die drukte, het geweld. Ze zijn 14 jaar geleden hier neergestreken en willen niet meer weg. Ze zijn nog steeds aan het verbouwen maar wat ze al van het gastenverblijf gemaakt hebben is fantastisch. Ze vertelde nog dat ze kortgeleden een stel uit Parijs hier hadden gehad maar die konden niet tegen de stilte, niet tegen de duisternis, het was te afgelegen en te rustig.

Etappe 14. Sablons - Le Cheylard: 94 km

Totaal: 1386 km

1. Ingrid Windmeijer:
    18 september 2017
    Die brug daar gaf Adri zich wel overheen gepraat hahaha. Wat een mooi en ook ontroerend verhaal. Dank en ook het linkje werkte weer
  2. Jeroen:
    18 september 2017
    Jullie gaan als een speer. Straks wel remmen hoor, anders duik je de Middellandse Zee in.
  3. Nico:
    19 september 2017
    Bekend terrein, zeker voor Adri, dus nog even oefenen op het hellinkje van Le Cheylard.
    Geweldig allemaal wat jullie doen, we genieten mee.
  4. Waling:
    19 september 2017
    Na 2 weken als trouwe volger jullie verslag te hebben gelezen noopt Le Cheylard tot even een reactie: hier zaten we 18 jaar geleden met de kinderen in een vakantiehuis. Mooi fietsen daar. Hopelijk krijgen jullie nu een periode met mooi zonnig weer. Met het verslag tot nu zie ik veel slakken op de weg... hartelijke groet,
  5. Frank:
    20 september 2017
    Prachtig die Engelse kip!! Moeten jullie ook een van aanschafffen.