Columbus

12 oktober 2017 - Cañada Morales, Spanje

Spaanse feestdag vandaag. Daar hadden we  geen rekening mee gehouden. De Spanjaarden hebben allemaal een vrije dag. En de meesten maken er een lang weekend van, zoals wij in Nederland dat doen met Hemelvaartsdag. Op deze feestdag gedenken ze dat op 12 oktober 1492 Columbus op het Amerikaanse continent landde. Vanaf dat moment werd het Spaanse rijk steeds groter en machtiger en werd het tijdelijk het meest invloedrijke land ter wereld. En dat vieren ze vandaag.

Bij vertrek op de fiets hadden we nog nergens last van. Prachtige natuur. Dan fiets je Andalusië  binnen en verandert direct het landschap. Prachtig om te zien. Geen maanlandschap meer te bekennen maar veel olijfboomgaarden, naaldbomen en witte dorpjes. Bergen die helemaal in cultuur gebracht zijn. Zo anders dan wat we de laatste dagen hebben gezien! In een dorpje was er een feest met muziek  en veel eten en drank. We hebben het even aangekeken maar het leek allemaal erg lang te gaan duren dus we zijn maar doorgefietst.

We hadden bedacht om vandaag te gaan kamperen. Het is prachtig weer, de etappes zijn niet zo lang dus dan hebben we tijd om de tent op te zetten. Adri had de auto bij een camping gezet, een paar kilometers voorbij Cañada Morales. Hij vond de camping echter slordig, verlaten en heel onaantrekkelijk. Eigenlijk niet leuk om daar een nacht te verblijven. Wat dan? Het is prachtig weer. Morgen gaan we naar Cazorla en daar hebben we een rustdag gepland. Twee nachten op de camping daar. We hebben besloten om 'de methode Cuenca' nogmaals uit de kast te trekken. Ik ben nog 27 km doorgefiets op de route die voor morgen gepland staat. Daar heeft Adri me opgepikt en met de fietsen op de auto zijn we doorgereden naar de camping in Cazorla. Daar staan we nu drie nachen en morgen fiets ik samen met Adri terug naar het punt waar mijn fiets op de auto is gezet. Daar draaien we om en fietsen we dat stuk weer terug.  Ok, dan fiets ik dus een stukje meer dan nodig maar het betekent ook dat we maar 1 keer de tent hoeven op te zetten en af te breken en niet twee keer. Dan fiets ik liever wat extra. Hoezo verslaafd?

Vervolgens hebben we het plan uitgevoerd maar het was erg druk op de weg naar Cazorla. Door het nationale park, langs het stuwmeer. Het leek wel of alle Spanjaarden in hun auto waren gestapt op deze feestdag. Het fietsen ging nog wel maar daarna met de auto was het file rijden. Ook op de camping is het druk omdat  veel Spanjaarden gaan kamperen. Ook schijnt er een festival in Cazorla te zijn. In het routeboekje wordt er lyrisch geschreven over deze camping. Wat er helaas niet bij verteld wordt is dat je je auto bij veel plaatsen niet kunt zetten. We moesten dus alle bagage eerst 30 traptredes opsjouwen en daarna nog over een paadje transporteren. En dat na 92 km fietsen. Maar goed, het is gelukt en we staan. Net tapas gegeten want we hadden niet echt geluncht. Op ontbijt, banaan, 2 cakejes en wat nootjes gefietst en de tent opgezet. Toen moest er echt wel wat in. Nu even bloggen en dan slapen. Morgen dus fietsen vanaf de camping en zaterdag een rustdag.

Zaterdag om 19.00 uur arriveert Jeroen per bus in Cazorla. Nel brengt hem eerst naar Granada met de auto en daar stapt hij op de bus. Vanaf zondag gaat hij onze auto rijden zodat Adri en ik de laatste 4 dagen helemaal samen kunnen fietsen. Dat vinden we zo leuk! Mijn zus Ingrid heeft ons uitgeleide gedaan uit Nederland en ons uitgezwaaid, Jeroen doet ons ingeleide in Andalusië. Dan worden we door Nel en Jeroen eigenlijk 'ingezwaaid'. Een heerlijk vooruitzicht!

Etappe 35. Riópar - Cañada Morales: 64 km.

Totaal: 3082 km.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ingrid Windmeijer:
    12 oktober 2017
    Wat gezellig dat Jeroen er straks aankomt! En jammer dat het laatste weekend nogal druk lijkt. Maar zo te zien weer een prima plek op de camping. Fijn!!!
  2. Lia:
    12 oktober 2017
    Gaat dus allemaal voorspoedig!! Geweldig hoor!👍Einde in zicht!!
  3. Jeroen:
    12 oktober 2017
    Ik vind het werkelijk een eer om jullie pakjesman te mogen zijn de laatste vier dagen. Zal me best lui voelen naast twee van die toppers. Tot zaterdag.
  4. Marlies:
    13 oktober 2017
    Een paar dagen op een camping in Spanje, in de zon, met feestvierende blije spanjaarden, tapas en wijn! Ik ben jaloers! Dat komt vast helemaal goed. Geniet er van!!
  5. Ellen:
    13 oktober 2017
    Effe rust mag wel na al dat bikkelen. Geweldig om jullie dagelijks te volgen. Veel succes en plezier met laatste dagen fietsen.
  6. Ben:
    13 oktober 2017
    De verhalen met foto's van jullie kunnen zo worden samengevat in een boekje, de kaartjes erbij en je hebt ook een prachtig document voor collega fietsers die dit ook eens willen doen.