Elk nadeel..

12 september 2017 - Lamarche-sur-Saône, Frankrijk

We konden uitslapen! Omdat we ons om 10.00 uur moesten melden bij de garage zaten we pas om half 9 aan het ontbijt. Daarna alle spullen zoveel mogelijk klaar gemaakt voor vertrek omdat we ervan uitgingen dat  het wel goed zou komen met die band. En inderdaad, bij de garage aangekomen stond de auto al klaar met een opgeblazen band. De monteur liet nog even het stukje metaal zien dat er uitgekomen was. Wij vroegen ons af of hij dit zelfde stukje metaal misschien aan iedereen, die zijn band heeft laten repareren, laat zien. Wij waren blij en opgelucht om weer te kunnen vertrekken. Bij het hotel alles ingeladen en een B&B voor de komende nacht geregeld. Daarna ging ik op de fiets en Adri met de auto ieder zijns weegs.
Gelukkig vandaag een voornamelijk vlakke etappe langs het kanaal tussen Champagne en Bourgogne. Dat vond ik niet erg. Lekker licht fietsen. Gisteren was het toch een grote aanslag op mijn gestel geweest. Mijn hamstrings en nek zijn wel toe aan een rustdag. Eigenlijk was het vandaag een soort hersteltraining. Geen spectaculaire omstandigheden of bijzondere ontmoetingen maar genieten van de rust en het fietsen langs het water en het passeren en oversteken van de vele sluisjes.
Heerlijk om Adri halverwege weer tegen te komen. Hij had echter wel van alles meegemaakt.
Zo had hij vanochtend eerst een stuk over de Péage gereden. We hebben zo'n apparaatje in de auto van de ANWB waarbij je de Tele-péage toegang kunt nemen. Je hoort een piepje en de slagboom gaat open. Je betaal via je bank. Heel handig dus. Het apparaatje werkte bij de oprit maar de afrit nemen ging niet vanzelf. Er kwam geen signaal, de slagboom ging niet open. Gelukkig was het niet druk want je voelt je altijd belabberd wanneer je achteruit moet rijden bij zo'n poortje en de auto's achter je dan ook achteruit moeten rijden. Nog een paar keer langzaam rijdend geprobeerd maar het ging niet. Toen naar een andere poortje gegaan en zowaar, de slagboom ging open.
Adri was nog maar net met de fiets vertrokken richting het Noorden toen hij bij een brug over het kanaal kwam die wegens wegwerkzaamheden afgesloten was. Hij wilde er natuurlijk toch overheen maar er kwam een bouwvakker op hoge poten naar hem toe. Hij was al de zoveelste fietser.... Adri had wel door dat hij er niet zomaar overheen zou kunnen komen. Hij bleef heel rustig en vertelde waar hij naar toe moest en dat hij op de route wilde blijven. Natuurlijk snapte hij wel dat het voor deze man heel vervelend was... (slijm, slijm). Uiteindelijk was hij (en een voetganger die gelijk met Adri over de brug wilde) de laatste die de man door zou laten gaan... Vriendelijk dankend heeft Adri zijn fiets opgetild en is hij overgestoken. Verder tijdens deze tocht heeft hij nog leuke gesprekken gehad met een Fransman en twee Duitsers toen ze samen stonden te schuilen onder een brug.
Aangekomen bij het B&B werden we allerhartelijkst ontvangen. Ze hadden al het vermoeden dat we fietsers waren. Ze wilden eigenlijk geen gasten meer zo vlak voor hun vakantie, die morgen begint, maar met dit slechte weer vonden ze dat ze ons niet in de kou konden laten staan. Zo fijn! Het is een heerlijk, smaakvol ingericht huisje dat los staat van hun eigen woning. In een restaurant aan de Saône heerlijk gegeten. Nu kijken we uit naar morgen. Na nog een redelijk lange etappe rijden we naar Henk en Irene in Préporché voor onze eerste rustdag. Ze verwachten ons met het avondeten. Heerlijk. Zin in!

Etappe 9. Langres - Lamarche sur Saône : 85 km.
Totaal: 953 km

1. Ingrid Windmeijer:
    12 september 2017
    Ha dat klinkt allemaal weer stukken beter gelukkig. Geweldig dat Adri zich over de brug heeft kunnen praten in het Frans!!! Kun je ook een massage regelen op je rustdag? Succes morgen!!!
  2. Frans:
    12 september 2017
    Nou als je Henk laat masseren komt er niets van terecht! De fysiotherapeut komt later😜
    Maar staat geheel tot jullie beschikking! 🌻
  3. Jeroen:
    13 september 2017
    Zo leuk om bij jullie te zijn op de fietstocht der fietstochten.
  4. Ben:
    13 september 2017
    wat krijgen we uitvoerige verslagen van jullie, helemaal geweldig dat je dit er ook nog allemaal bij doet en met mooie foto's!! dus straks, morgen, genieten van de eerste welverdiende rustdag. Nou wat weer betreft het wordt echt voor jullie steeds beter, helaas hebben we hier herfst stormen en voorlopig nog geen "indian summer". Ik ben weer benieuwd naar het volgende verslag, met/zonder "obstakels"?