Glasaal

30 september 2017 - Móra d'Ebre, Spanje

Om 7.00 uur ging de wekker. Vervolgens opgestaan, koffie gezet en begonnen met inpakken. Alles zonder enige vorm van stress. Ik draag geen horloge en we gaan gewoon weg wanneer we klaar zijn. Met kamperen duurt het wat langer voordat alles weer in de auto zit. Om 8 uur nog even vers brood gehaald bij de campingwinkel voor het ontbijt. Om half 10 reden we weg. Een klein oponthoud bij de tolpoort op de snelweg. Adri had het verkeerde poortje gekozen (en ik zat ook niet op te letten ;). Hier kon je alleen met creditcard betalen en die hebben we helaas niet bij ons omdat ik die niet kon vinden bij vertrek. Gelukkig wilden de 2 Spanjaarden achter ons na wat geharrewar wel achteruit rijden, maar gedoe is het wel. Vervolgens heeft Adri mij in Montblanc weer afgezet om de route te vervolgen en hij is door gereden naar Mora d'Ebre.

Wat een tocht was het weer vandaag! Door de Siërra de Montsant. Imponerend. Lange klimmen en lange afdalingen. Prachtige rotsformaties. Wanneer je dan over zo'n bergkam fietst,  op gelijke hoogte met een aantal windmolens met lichtjes voor het vliegverkeer ...... dan voelt dat zo groots... geweldig dat we dit mogen doen.

Adri ontmoet in Margalef. Dat ging bijna niet goed. Ik was daar aangekomen en in een restaurant, net buiten de route gaan zitten. Ik heb Adri geappt en mijn locatie gedeeld. Normaal gaat dit altijd goed alleen had Adri geen bereik in dit dorp. Hij is wat heen weer gefietst om mij te zoeken en heeft mij uiteindelijk gebeld. Toen was hij er zo. Na een lichte lunch zijn we samen het laatste stuk gaan fietsen.

Tegen 18.00 uur waren we in ons eenvoudige budget-hotel. Er zijn wel 40 kamers maar we zijn de enige gasten. Het ligt aan de fietsroute dus ik kan morgen zo weer opstappen. Even op Tripadvisor gekeken waar we hier goed kunnen eten. Nou, dat was eenvoudig. 300 meter verder op. Een fantastisch lekker restaurant. Een driegangen menu met een glas wijn, water en koffie toe. En echt goed! We kregen een voorafje met glasaaltjes. Ze vroegen wel even of we dat wel wilden eten. Dat wilden we wel al vroegen we ons enigszins beschaamd af of we dat wel konden maken. Laatst heb ik nog een documentaire gezien op de tv over de slechte stand van de paling in Nederland en wat ze allemaal doen om dit te verbeteren. Met de hoeveelheid glasaal die in ons voorgerecht was verwerkt zou de Nederlandse palingstand zeer geholpen zijn. Wij gingen rond half 9 eten maar toen wij rond 22.00 uur weggingen liep het restaurant helemaal vol. Gezelllig, geen toerist te bekennen.

Morgen gaat de etappe naar Fuentespalda. In het B&B daar ontmoeten wij mijn neef Theo en zijn vrouw Carola. Theo is de oudste zoon van een zus van mijn moeder. Zij hebben een huis in Cazorla, waar de fietsroute doorheen loopt. We waren welkom om bij hen te overnachten maar later kwamen we erachter dat zij er dan niet meer zijn omdat ze per 1 oktober weer voor langere tijd naar Nederland terug gaan. Vandaar dat zij nu op de terugweg zijn en wij hen onderweg gaan ontmoeten. Heel leuk, we verheugen ons erop.

Etappe 24. Montblanc - Mora d'Ebre: 93 km.
Totaal: 2286 km.

1. Jeroen:
    30 september 2017
    Fietsen is dus echt meer dan alleen maar trappen. Vooral ook om je heen kijken en genieten van de omgeving. Mooi.
  2. Hanneke:
    1 oktober 2017
    Wat toch iedere dag opnieuw een geweldige prestatie .Als je de foto's ziet met alle klimpartijen die jullie" ogenschijnlijk" zomaar nemen in een fikse etappe .
    Petje heel diep af.....
  3. Ingrid Windmeijer: