We moeten er wel dwars doorheen.........

1 oktober 2017 - Fuentespalda, Spanje

Ontbeten in een café vlak bij het hotel. Koffie en een 'bocadillo con jamon'. Het was er druk en ook twee politieagenten kwamen binnen voor koffie en een broodje. Op de tv was er veel geweld te zien m.b.t. het referendum maar dat was in de grote stad. Hier was daar niets van te merken. We zijn nog even bij het stembureau langs gefietst maar het ging er zo te zien vredig aan toe. De bar-eigenaar gaf nog aan dat dit gebeuren ook binnen de verschillende generaties in families voor veel problemen zorgt ... hij was daar niet blij mee.

Vandaag weer samen gestart. Een deel van de route liep over een oude spoorlijn. Dit is nu een geasfalteerd fietspad geworden dat je door tunnels en over bruggen dwars door het bergmassief voert. Tot 1973 reden hier treinen. Onderweg kom je door 13 tunnels waarvan de langste 700 meter is. De verlichting werkt op zonnepanelen en gaat aan door een bewegingsmelding. Wij gebruikten wel onze  iPhone's om extra bij te lichten want het bleef wel erg donker.

Toen we dwars door de bergen fietsten moest ik erg denken aan het kinderboek 'We gaan op berenjacht'. Eindeloos voorgelezen aan onze kinderen die het boek helemaal van buiten kenden. Een variatie hierop: 'O, jee, een berg. Een hele hoge berg. We kunnen er niet bovenover, we kunnen er niet onderdoor.... we moeten er wel dwars doorheen. Fietser de fiets, fietser de fiets.....'.

Halverwege was er een dorp. Naar de kerk gefietst want je weet, daar kan wel een terrasje zijn en ja hoor, je gaat gewoon af op het geroezemoes en treft een café aan. Koffie gerdronken en daarna is Adri weer terug door de 13 tunnels gefietst. Ik ben doorgegaan naar Fuentespalda. De laatste 10 km was zwaar fietsen. Ik was blij dat ik in ons B&B aan kwam. Ik zat net op het terras te wachten op Adri toen er een Nederlandse auto aan kwam rijden met daarin mijn neef Theo en zijn vrouw Carola. Zij zijn vanochtend vertrokken vanuit hun huis in Cazorla. Adri kwam direct daarna. Dat was een vrolijke ontmoeting. Na ons opgeknapt te hebben zijn we een biertje gaan drinken in een café op het plein van het dorp. We kregen van hen een fles cava die we op moeten drinken wanneer we het eindpunt hebben bereikt. Tegen die tijd gaan we de fles koud leggen in de koelkast van Nel en Jeroen, dat komt helemaal goed.

Vanavond heerlijk gegeten in het restaurant van het B&B. Het was erg rustig want op zondag wordt er met name uitgebreid geluncht door de Spanjaarden. We hebben er een soort tapasmaaltijd van gemaakt. Diverse gerechten besteld (salade, kroketjes, inktvis, geroosterde groenten, gebakken aardappelen, brood, etc) en gezamenlijk opgegeten. Het was heerlijk en heel gezellig. Erg leuk om op doorreis door Spanje familie te ontmoeten.

Etappe 25. Mora d'Ebre - Fuentespalda: 84 km.
Totaal: 2370 km.

1. Ingrid Windmeijer:
    1 oktober 2017
    Wat een prachtige tocht!!! Groots en meeslepend landschap. Haryelijke groet aan The en zijn vrouw!
  2. Nel Pierik:
    2 oktober 2017
    Wanneer jullie de fles Cava aan Jeroen meegeven is hij koud als jullie arriveren!
  3. Fariba:
    2 oktober 2017
    Wat een mooi uitzicht, nog heel veel succes
    Groetjes Fariba