La France!

9 september 2017 - Verdun, Frankrijk

Alle goedbedoelde suggesties van onze volgers ten spijt: wij gaan NIET smokkelen. Gewoon helemaal op de fiets naar Nel en Jeroen in Alora. Wel hebben we de lengte van de etappe van vandaag aangepast: 82 km i.p.v 118. De komende dagen lopen we dat wel weer in. Vandaag dus een etappe naar Verdun. Het weer viel vandaag eigenlijk best mee. Natuurlijk, we zijn door een aantal fikse buien nat geregend en het was koud maar tussendoor waren er 'brede' opklaringen en scheen de zon af en toe.
Na 5 km reed ik al Frankrijk binnen en dat ziet er geheel anders uit dan België. Veel minder sombere huizen. Geen donkere bossen van de Ardennen maar lieflijk glooiend landschap. In Montmedy heb ik in het plaatselijke café een kopje café latte kunnen drinken. Het ging dus veel beter dan gisteren, dat was een absoluut dieptepunt qua fietsen. Vandaag begin je de humor al weer in te zien van dat soort ervaringen. De voordelen van regen zijn nl: dat je de auto's beter hoort aankomen; dat je natte beenstukken beter blijven kleven aan je natte fietsbroek en niet afzakken; dat je sneller daalt omdat je veel zwaarder bent door al dat water in je kleren; dat er geen e-bikes op de weg zijn; dat na regen zonneschijn komt.
Na afgestapt te zijn voor het maken van een mooie foto van een stuw zagen we een IJSVOGEL!!!! Prachtig. Die wilden wij al zo lang eens zien en dan vliegt die daar ineens. Zo prachtig blauw van kleur. Niet te missen, zo mooi!
Hoe meer we in de buurt van Verdun kwamen, hoe meer verwijzingen naar de Eerste Wereldoorlog. Vele herdenkingsplaatsen. Veel kerkhoven waar slachtoffers begraven liggen. Het is nu 100 jaar geleden en het is toch bizar om je te realiseren dat de mensheid daar niets van heeft geleerd.

Zes km voor aankomst begon het werkelijk te stortregenen dus enigszins verzopen kwamen we in ons hotel aan. Dit keer een eenvoudig hotel zonder vervoer per Jaguar maar we zitten hier goed en hebben heerlijk gegeten. We moeten helaas het kamperen nog even uitstellen. We kijken nu wel uit naar onze eerste rustdag bij Henk en Irene, vrienden die in Préporché in de Morvan wonen. Niet helemaal op de route maar woensdag aan het eind van de middag zetten we de fietsen op de auto en rijden ongeveer 80 km naar hun huis. Een heerlijk vooruitzicht om daar dan te verblijven en Henk en Irene weer te ontmoeten. Maar eerst nog 4 dagen fietsen.

Etappe 6. Orval - Verdun: 82 km.
Totaal: 644 km.

1. Jeroen:
    9 september 2017
    Aangekomen in dit land met het moreel weer op de goede plek roepen wij allen luid: CHAPEAU!!!!!!
  2. Ingrid Windmeijer:
    10 september 2017
    Gewoon een tandje lager en dealen met de omstandigheden. Mooi hoor. En een ijsvogeltje is wel de ultieme beloning voor jullie besluit!!! Liefs en weer een mooie dag gewenst!!
  3. Bert Windmeijer:
    10 september 2017
    Lieve sportieve dochter !

Is dat symbolisch dat je je laat fotograferen naast een lege
    stoel ? Een fijne dag zonder wind en veel zon ! Pa