De maagd van Orleans

10 september 2017 - Neufchâteau, Frankrijk

Vandaag een langere etappe gepland om de te weinig gereden kilometers van gisteren in te halen. Zonnig en droog, maar bij vertrek om 9.10 uur helaas nog maar 12 gr.  Dat was dus koud. Gelukkig was er al na 8 km een bar met lekkere koffie om weer op te warmen. Daarna werd het weer steeds beter.
De tocht voerde vandaag door glooiend landschap. Geen spectaculaire uitzichten. Een rustig en vriendelijk gebied. Grappig om plaatsen als Metz en Nancy op de richtingaanwijzers te zien staan. Zo bekend van onze vakantiereizen met Floor en Iris en Liz naar het Zuiden. En nu zijn we hier al op de fiets gekomen.
Halverwege de tocht ontmoette ik Adri op een plaatselijke brocante. Daarna kwamen we door het gebied waar Jeanne d'Arc, de maagd van Orleans, is geboren. De Franse vrijheidsstrijdster die een doorslaggevende rol heeft gespeeld in de honderdjarige oorlog (1337-1453). Ze is helaas aan de Engelsen uitgeleverd en is op de brandstapel beland. In 1920 is ze heilig verklaard. Tegenwoordig staat zij symbool voor het Franse nationalisme. Toevallig zijn we dit voorjaar naar de voorstelling  over Jeanne 'd'Arc gegaan in Groningen, uitgevoerd door het Nationale toneel. Een indrukwekkende voorstelling.

Vanochtend bij de Boulanger een appelbroodje en een Quiche Lorraine gekocht. Deze laatste moesten we natuurlijk eten in de Lorraine streek. Je kunt hier uitstekend op fietsen.

Met nog 25 km te gaan hebben we een terrasje gepakt en zaten we zowaar in de zon. Niet aan het bier maar gewoon aan de spa en de cola. Anders zouden we niet meer thuis komen. Die laatste kilometers waren zwaar. Alles gaat op een gegeven moment pijn doen. Ik was dan ook heel blij dat ik na 124 km de auto langs de kant van de weg zag staan. Het eerste hotel, waar wij wilden overnachten, bleek helaas vol te zijn.  Een groep motorrijders was ons net voor. Uiteindelijk in een hotel beland in Neufchâteau. Een soort motel. Auto voor de deur en je 'eigen' huisje op de begane grond. Adri is helemaal gelukkig want hij kan nu zijn fiets in de slaapkamer zetten.

Etappe 7. Verdun - Greux: 124 km.
Totaal: 768 km.

1. Ingrid Windmeijer:
    10 september 2017
    Wat fijn dat de zon weer regelmatig schijnt. En bijzonder om zo door de geschiedenis te fietsen. Dank voor de jaartallen😊. Liefs en wat zullen jullie slapen na zo'n lange dag.
  2. Ingrid Windmeijer:
    10 september 2017
    Haha en ik zie het al voor me...Adrie die verliefd naar zijn fiets staart vannacht...
  3. Bea:
    10 september 2017
    En Lennard Cohen heeft een prachtig nummer geschreven over Joan of Arc. Dat op je koptelefoon : geweldig...
    Lieve groet uit winderig NL.