Lijn 9

16 september 2017 - Sathonay-Camp, Frankrijk

Vanochtend zijn we samen vertrokken vanaf de parkeerplaats bij de kerk in Fuissé. Het eerste deel van de etappe was het aantrekkelijkst. Na 10 km kwamen we door het dorpje Julienas. Daar bewaren we goede herinneringen aan. Twee jaar geleden, op de nationale feestdag van Frankrijk (14 juillet), hebben we daar ontbeten in de plaatselijke bar. Er waren diverse festiviteiten met de plaatselijke 'pompiers'. Omdat we de avond ervoor een fantastische wijn hadden gedronken bij het diner wilden we daar een paar dozen van meenemen. We moesten ons vervoegen bij de burgemeester die tevens wijnboer was. We verontschuldigden ons natuurlijk dat we op een feestdag kwamen maar dat maakte hem niets uit. Vandaag wéér lekker koffie gedronken in een prettige, gemoedelijke ambiance. Vandaar doorgefietst naar Fleurie. Prachtige route door mooie dorpjes en schitterende wijnvelden. Af en toe een regenbui maar we konden schuilen. In Fleurie nog bij een coöperatie gekeken waar een lading druiven werd gelost. Op het kerkpleintje geluncht waarna Adri is omgedraaid om de auto in Fuissé te halen. Ik daalde af naar de Saône. Het idee was dat ik een mooi vlak fietspad langs de Saône zou hebben maar helaas. Het was wel vlak maar erg slecht. Over kiezelsteentjes fietst het niet lekker op een racefiets met dunne bandjes. Uiteindelijk was Adri al lang in het hotel toen ik na 86 km arriveerde.Gedoucht, met Iris in Thailand gefacetimed en vervolgens met de bus, lijn 9, naar het centrum van Lyon gegaan om te eten. Adri wilde al jaren in een ' Bouchon' gaan eten. Dat is een soort restaurant in Lyon waar de traditionele Lyonese cuisine wordt geserveerd. Voor een Bouchon is typerend dat het niet de bedoeling is om de haute cuisine te serveren maar om een aangename sfeer en persoonlijke benadering te hanteren met eenvoudige gerechten. Het was geweldig! Met Beaujolais erbij. De busreis ging echter zomaar niet. Bus 9 reed niet naar het eindpunt want er was een manifestatie bij het Hôtel de Ville. We moesten er dus eerder uit. De buschauffeur had ondertussen bedacht hoe wij nu bij het eindpunt moesten komen. We moesten met nog een bus en twee metro's. Hij schreef het op ons buskaartje en wees ons aan welke kant van de weg we de bus moesten nemen. Het is gelukt! Uiteindelijk al lopend via googlemaps kwamen we vanaf de metrohalte bij het restaurant aan. Voor de terugweg hebben we, met hulp van de serveerster, uitgezocht waar we het beginpunt van lijn 9 konden vinden. Het bleek dat we dezelfde chauffeur hadden als op de heenweg. Toen we uitstapten informeerde hij of we het hadden kunnen vinden. Alle drie breed grijnzend namen we afscheid. Over aardige Fransen gesproken!

Etappe 12. Fuissé - Sathonay (Lyon): 86 km.

Totaal: 1209 km

1. Ingrid:
    17 september 2017
    Ik snap wel dat dit verhaal pas laat is verstuurd!!! Wat zullen jullie lekker geslapen hebben....
  2. Irene Bieszke & Henk Kersten:
    17 september 2017
    Lieve mensen, dat klinkt weer goed en ja, wij vonden Lyon ook zeer de moeite waard voor een bezoek! Ik meld even voor de zekerheid dat ik dit keer geen mailalert kreeg dat er een nieuw bericht op jullie blog stond? Misschien effe checken.
    Bourgondische groet, Irene
  3. Nico:
    17 september 2017
    Fietsen en culinair genieten, wat wil je nog meer🍷🍩🚴
  4. Irma en Rino:
    17 september 2017
    Heel veel succes met jullie mooie reis. Wij hebben van Iris dit doorgekregen. Zeer mooie verhalen. Veel bekende plekjes. Langres was ook indrukwekkend. Wij fietsen soms een stukje en weten hoe mooi het is.
  5. Marijke:
    17 september 2017
    Geweldige tocht maken jullie. Misschien was noord Frankrijk wat saai, de Bourgogne maakt vast heel veel goed. Lijkt me niet makkelijk om de wijn inname zo beperkt te houden. Geniet ervan en sterkte met de kilometers.
  6. Mathilde:
    18 september 2017
    Leuk om weer te lezen, mijn broer woont voorbij Lyon in dorpje bij Rive de Gier in de buurt. Ook zo mooi ! Geniet van het steeds warmere weer
  7. Marijke:
    21 september 2017
    Fijn dat het weer aangenamer wordt en dat er in korte broek kan worden gefietst. Geniet van jullie rustdag!