Rosé

23 september 2017 - Durban-Corbières, Frankrijk

Na het ontbijt hebben we afscheid genomen van Frans en Ginny. Wat was het leuk dat zij ons een dag begeleid hebben. Daarnaast hebben we heerlijk kunnen genieten van elkaars gezelschap en heerlijke maaltijden. Adri moest dus vandaag het gewone regime weer oppakken: de auto naar het volgende etappe punt brengen en mij tegemoet fietsen. Ik moet het  's ochtends vooral wat rustig aan doen zodat ik halverwege niet te lang hoef te wachten. Dat is echt geen straf. Lekker koffie drinken, wat broodjes kopen, praatjes maken met mensen die ik tegenkom, een foto maken.... Het eerste gedeelte van de tocht liep langs Vias Plage. Allemaal campings en veel verlaten pretparken. Wat een desolaat geheel. Moet er niet aan denken om daar in het hoogseizoen te zijn. Wat een drukte. Vervolgens een stuk langs het 'Canal du Midi' gefietst. Niet zo spectaculair en al die sluisjes... allemaal prachtig hoor, maar daar heb ik er ondertussen al heel veel van gezien. Langs Béziers gefietst. Die stad ligt daar zo mooi.De tweede helft van de dag was het mooist. De route liep door de Corbières streek. Hier is enorm veel wijnbouw. In 1980 hebben we hier bij  Château La Voulte - Gasparets een aantal dozen wijn gekocht die we jaren hebben moeten laten liggen maar die we daarna met veel genoegen hebben gedronken. Dit domaine is één van de meest vooraanstaande van de streek. De Corbières is lange tijd een wijn geweest met een slecht imago. Ik herinner me dat ik tijdens mijn studententijd bij Dirk van den Broek 3 flessen kocht voor 5 gulden. Daar hield je wel hoofdpijn aan over. Maar ze kunnen hier goede wijnen maken! Vanavond heeft Adri lekker salade en pasta gemaakt in het keukentje van ons B&B. Een lekkere fles rosé erbij gedronken van La Voulte - Gasparets. Prachtig fietsen dus door deze streek. Heerlijke temperatuur van zo'n 25 graden. Het landschap ademt nog de hitte van de zomer. Wij weten hoe heet het hier kan zijn. De warme wind erbij. Asfalt dat bijna smelt. Gelukkig is het nu goed te doen. Vanochtend nog een B&B gereserveerd in Durban Corbières want de camping aldaar was al gesloten. 'Gelegen naast de kerk' stond in het boekje. Dat klopte maar de kerk lag hoog boven het dorp. Ik op de fiets, Adri met de auto. Kruip door sluip door weggetjes maar we zijn er gekomen. Doodstil, grappig terrasje. Fijn dat we zelf weer wat eten konden maken na al dat, overigens uitstekende, restauranteten.Vanavond gaan we op tijd slapen want morgen wordt het veel klimmen. We gaan richting de Pyreneeën. Spanje komt in zicht.

Etappe 18. Vias - Durban Corbières: 95 km.

Totaal: 1796 km

1. Jeroen:
    23 september 2017
    Leuk, Adri lacht altijd mooi op de foto, maar als hij in de keuken staat toch net iets meer.
  2. Ingrid Windmeijer:
    24 september 2017
    Veel succes met klimmen morgen!!!!