Smokkelroute

25 september 2017 - Figueres, Spanje

Vandaag samen op de fiets vertrokken om door de Pyreneeën de grens met Spanje over te steken. Nee, geen beklimming van de Tourmalet (2115 meter) want dat hebben we al eens samen gedaan onder aanmoediging van onze kinderen. Gewoon over een veel lager punt over de Col de Manrell (730 meter). Je kunt ook de col de la Perthus nemen (300 meter) maar dan fiets je tussen het autoverkeer in de file. Maar wij fietsten door het schitterendste berglandschap met kurkeiken en zonder ook maar een auto tegen te komen naar de Spaanse grens. Het laatste stuk was een soort smokkelroute, een karrenspoor van grint, keien en kuilen. Volkomen onbegaanbaar voor auto's. Eigenlijk ook voor racefietsen, maar goed, met de nodige stuurmanskunst is het toch gelukt. Dit pad eindigde waar een schitterende Spaanse asfaltweg begon. Van een bord dat we Spanje hadden bereikt was geen spoor te bekennen. Slechts een richtingaanwijzer met Spaanse plaatsnamen stond aan het begin van de asfaltweg. In het eerste Spaanse dorp zijn we maar op de foto gegaan. In een restaurant hebben we samen geluncht voordat Adri weer terugging naar de auto en ik verder afdaalde richting Figueres.

Beiden kregen we te maken met regen. Heb je bijna 2000 km naar het zuiden gefietst gaat het regenen! Het moet niet gekker worden. Adri kon schuilen maar bij mijn aankomst in Figueres hield het niet meer op. Het begon zelfs te onweren. Ter plekke heb ik maar besloten de route van vandaag in te korten. We hadden toch nog niets gereserveerd dus toen maar een hotel in Figueres gezocht en de locatie aan Adri doorgegeven. Ik was niet de enige fietser die gestrand was. Op het zelfde moment kwam ook een Belgische meneer aan. Hij blijkt onderweg te zijn van Barcelona, langs de Middellandse zee naar Rome en naar Napels. Vorig jaar was hij van Brussel naar Barcelona gefietst. Zijn vriend rijdt de auto dus zij hebben het weer op een andere manier geregeld maar zij hadden er duidelijk ook veel plezier in.
De weersverwachtingen voor morgen zijn goed dus dan fietsen we de kilometers die we vandaag gemist hebben (ongeveer 15) er gewoon bij.

Etappe 20. Fourques - Figueres: 70 km.
Totaal: 1951 km.

1. Ingrid Windmeijer:
    25 september 2017
    Welkom in Spanje!!! Heerlijke tapa's zie ik op de foto. Hoop dat het weer opknapt. Morgen over de 2000 km! Wouw!
  2. Ben:
    25 september 2017
    Wat een verhaal weer. Ik zou bang zijn geweest voor een lekke band op zo'n slechte weg.
    Maar je was toen nog samen gelukkig. Wat die regen betreft, het achtervolgt jullie wel, het werd ook getoond hier in het weerbericht, maar nu lijkt het goed te gaan, de komende dagen mooi weer! Goede reis weer verder!
  3. Irene Bieszke & Henk Kersten:
    25 september 2017
    Vrienden, de alerts werken weer. Zoek de zon op. Hasta la vista!
  4. Frans:
    25 september 2017
    Dali!!! Maar dat wisten jullie al. Die kilometers haal je in de Spaanse zon zo weer in, nou ja niet zo makkelijk richting Albarracin. Het LHD hotel aan Petra per mail doorgegeven.
  5. Magda:
    26 september 2017
    Ik volg jullie elke dag. Kijk verlekkerd naar de mooie gerechten en huiver over het aantal kilometers wat jullie per dag maken. En dan die regen..... Goed dat jullie nu in Spanje zijn. Wordt vast lekker (te) warm.